Peserico | by Benedicte

a Palladian summer

Sinds 1962 staat Peserico synoniem voor Italiaans maatwerk. Peserico belichaamt de passie voor high couture en de grote productietraditie in de regio Veneto. Het bedrijf werd in 1962 opgericht door Maria Peserico in Cornedo Vicentino, in de provincie Vicenza, als een kleine werkplaats gespecialiseerd in broeken voor vrouwen, en in minder dan een decennium werd het een groter bedrijf met 50 werknemers. In 1975 werd Maria’s echtgenoot, Giuseppe Peruffo, de manager en toegevoegd aan het werk voor derden, de merkcollectie van broeken en rokken. De productie was geworteld in de lokale traditie, maar in de jaren 80 begon de distributie zich uit te breiden naar het buitenland. De constante groei en het internationale succes hebben ertoe geleid dat Peserico zijn creatief universum heeft uitgebreid: in de jaren 90 groeiden de collecties om het total look te dekken en werden ze uitsluitend in Italië geproduceerd. Het merk wordt vandaag geleid door de tweede generatie van dezelfde familie: Riccardo Peruffo is de CEO en de Creative Director, samen met zijn vrouw Paola Gonella.

“Het is niet alleen mijn bedrijf, het is mijn familie en mijn leven.”
Mary Peserico, oprichter van het merk Peserico.

Sinds 1962 staat Peserico synoniem voor het Italiaans vakwerk. Peserico belichaamt de passie voor hoge couture en grote productietraditie in de regio Veneto. Het bedrijf werd in 1962 opgericht door Maria Peserico in Cornedo Vicentino, in de provincie Vicenza, als een kleine werkplaats gespecialiseerd in broeken voor vrouwen, en in minder dan een decennium werd het een groter bedrijf met 50 werknemers. In 1975 werd Maria’s echtgenoot, Giuseppe Peruffo, de manager en toegevoegd aan het werk voor derden, de merkcollectie van broeken en rokken. De productie was geworteld in de lokale traditie, maar in de jaren 80 begon de distributie zich uit te breiden naar het buitenland. De constante groei en het internationale succes hebben ertoe geleid dat Peserico zijn creatief universum heeft uitgebreid: in de jaren 90 groeiden de collecties om het totale uiterlijk te dekken en werden ze uitsluitend in Italië geproduceerd. Het merk wordt vandaag geleid door de tweede generatie van dezelfde familie: Riccardo Peruffo is de CEO en de Creative Director, samen met zijn vrouw Paola Gonella.